Hieronder zie je een competentielijst die 17 competenties laat zien in 6 thema’s. De thema’s en competenties zijn niet zomaar in deze lijst terecht gekomen. Ze zijn na uitgebreid onderzoek van de testuitslagen van ruim 700 testdeelnemers bepaald. Wil je na deze beknopte lijst meer weten, kijk dan even naar de uitgebreide competentielijst.
Competentielijst thema Communiceren
In dit thema zitten 6 competenties, die relatief op zichzelf staan. Dit houdt in dat het niet zo is dat wanneer iemand Assertieve communicatie (“Voor jezelf opkomen”) als sterke competentie heeft, hij of zij dan ook gelijk Constructieve communicatie (Bijvoorbeeld een ruzie oplossen) als sterke competentie heeft.
- Assertiviteit
- Samenwerking
- Sociabiliteit
- Taalvaardigheid Nederlands
- Overtuigingskracht
Competentielijst thema Denken en leren
In dit thema zie je de drie competenties die een belangrijke rol hebben in het dagelijkse en maatschappelijke functioneren.
- Analyseren
- Informatieverwerking
- Zelfmanagement
Competentielijst thema Leiderschap
In dit op zichzelf staande thema is er 1 competentie te benoemen.
- Leidinggeven
Competentielijst thema Organiseren
Ook in dit thema is er één competentie:
- Plannen en organiseren
Competentielijst thema Taken uitvoeren
Bij het thema Taken uitvoeren zijn drie competenties opgenomen die gekoppeld zijn aan concrete werkzaamheden.
- Kwaliteitsgerichtheid
- Technisch inzicht
- Nauwkeurigheid
Competentielijst thema Persoonlijkheid
In dit thema van de competentielijst zijn de competenties verzameld die met persoonlijkheid te maken hebben. Wil je je meer verdiepen in dit thema en persoonlijkheid, dan kun je bijvoorbeeld ook de artikelen over karaktertrekken, karakter, temperament, drijfveren en mindset lezen.
- Prestatiegerichtheid
- Discipline
- Zelfvertrouwen
- Betrokkenheid
Meer informatie over de inhoud en verschillen tussen de competenties lees je in een meer uitgebreid artikel “Competentielijst“.
In je carrière, in relaties en ook bij het solliciteren is het goed bewust te zijn van de competenties die jij hebt en die de omgeving zoals een werkgever van je vraagt.